Stäng

Vanliga frågor

Vanliga frågor

Ansluta sig till det öppna nätet

Hur får man tillgång till ert nät?

Vi ansluter fastigheter, villaområden och byalag. Är du privatperson bör du bearbeta din hyresvärd eller fastighetsägare. Bor du i villa eller bostadsrättsförening kontaktar du din samfällighet eller styrelse.

Hur ansluter man en fastighet?

Fibernätsförbindelsen överlämnas i en punkt (fastighetsswitch) i fastigheten. Till denna anslutningspunkt kopplas fastighetens interna nät, ett så kallat LAN (Local Area Network) som distribuerar förbindelsen till användarna. För ett villaområde behövs ett motsvarande villaområdesnät.

Vad kostar det?

Kostnaden för fiber varierar beroende på rådande förhållanden i området. Om du vill få en exakt prisuppgift skicka in en intresseanmälan till oss så skickar vi en offert.
Du betalar en fast engångsavgift för anslutningen, sedan betalar du en månadsavgift till den tjänsteleverantör som levererar dina valda tjänster.

Hur bygger man ett fastighetsnät?

Näten byggs med koppartråd eller fiber. Vi har flera samarbetspartners som är lämpliga att bygga fastighetsnät och villaområdesnät.

Kan en fiberanslutning öka värdet på fastigheten?

En fiberansluten fastighet är mer attraktiv och därmed mer lättsåld. Många mäklare uppskattar att värdet höjs när man investerar i fiber, även om det kan vara svårt att påvisa.

Felanmälan

Utrustning har gått sönder hos mig, vem kontaktar jag?

I de fallen där din tjänstefördelare (CPE), telefonidosa eller TV-box har gått sönder så kontaktar du din tjänsteleverantör för avhjälpning. Har du ingen tjänsteleverantör då kontaktar du vår kundtjänst på 0770-82 55 55 för vidare hjälp.

Jag misstänker att jag är drabbad av en driftstörning.

Se Driftinfo eller kontakta din tjänsteleverantör för mer information.

Jag har ett pågående ärende som har blivit eskalerat till Open Universe.

Om du har ett pågående felärende som din leverantör tagit vidare till Open Universe så sköts kommunikationen mellan din tjänsteleverantör och supporten för tjänsteleverantören. All typ av information gällande ditt ärende tillhandahåller din tjänsteleverantör.

Jag har haft problem med min tjänst och jag önskar ersättning.

I de fallen där du har haft problem med din tjänst så kontaktar du din tjänsteleverantör, oavsett vart problemet har varit. Eventuell ersättning hanteras av din tjänsteleverantör utefter de villkor som du godkände när du beställde din tjänst.

Vem kontaktar jag om tjänsten inte fungerar?

Om du har frågor eller om du får problem med dina internet- telefoni- och tv-tjänster så kontaktar du din leverantör av tjänsterna. Kontaktuppgifter finner du på din faktura.

Varför ska jag kontakta min tjänsteleverantör och inte Open Universe?
Open Universe tillhandahåller nätet och inte den utrustning som tjänsteleverantören tillhandahåller. Din tjänsteleverantör felsöker tjänsten med dig och den utrustning de tillhandahåller för att se om felet ligger hos dem eller i vårt nät.

Hur är det med säkerheten?

Vill du vara riktigt säker mot intrång bör du installera en så kallad brandvägg (ett sorts filter) för att skydda din dator och hålla dig uppgraderad med antivirusprogram, speciellt om du kör Windows. Kom ihåg att aktivera lösenord på din trådlösa router eller justera standardlösenord som kan vara satt från fabrik på de routrar som köps ute i butik.

Jag vill förända /säga upp en tjänst. Hur gör jag?

Kontakta din nuvarande tjänsteleverantör om du vill förändra din tjänst, till exempel byta hastighet eller om du vill säga upp din tjänst. Du tecknar sedan ett nytt avtal med valfri tjänsteleverantör beroende på vilken eventuell bindnings- eller uppsägningstid som du har i ditt nuvarande avtal.

Tjänster i det öppna nätet

Vem äger tjänstefördelaren och tillhörande strömadapter?

Tjänstefördelaren samt strömadapter tillhandahålls av Open Universe och är således inte din som kund. Om du flyttar så lämnar du kvar tjänstefördelaren med tillhörande strömadapter i lägenheten. Den är knuten till Open Universe och fungerar inte i något annat nät.

Hur kopplar jag in min router/modem/tv-box?

Jag är nyinflyttad och har ingen internettjänst – vad gör jag?

Börja med att ansluta din dator till tjänstefördelaren (CPEn) i uttag 1 eller 2, öppna en webbläsare och du kommer till självvalsportalen. Där finner du alla leverantörer och tjänster som finns att välja bland. Det finns flera olika tjänsteleverantörer, du bestämmer själv vilken som ska leverera just din tjänst. Önskar du hjälp att beställa tjänst ring 0770-82 55 55 eller SMSa BREDBAND till 72660 så återkommer vi till dig.
För hjälp att koppla rätt, ladda ned kopplingsguiden (pdf).

Jag vill beställa en tjänst, hur gör jag?

För att beställa en tjänst kopplar du in din dator i tjänstefördelaren (CPEn). Sedan surfar du in på portalen.openuniverse.se där du får fylla i din adress och sedan se över de olika tjänsteleverantörerna. Det finns flera olika tjänsteleverantörer, du bestämmer själv vilken som ska leverera just din tjänst.
Har du problem att komma åt portalen kan du kontakta slutkundssupport som hjälper dig att felsöka portalen. Tfnnr 0770-82 55 55.
Önskar du hjälp att beställa tjänst ring 0770-82 55 55 eller SMSa BREDBAND till 72660 så återkommer vi till dig.
För hjälp att koppla rätt, ladda ned kopplingsguiden (pdf).

Vilken är den högsta hastighet som erbjuds?

Du kan få ända upp till 1 Gbit/s beroende på tjänsteleverantör. Och det är en otroligt hög kapacitet.

Vad behöver jag för utrustning för att använda digital-tv via fiber?

När du beställer digital-tv via fibernätet beställer du samtidigt en digitalbox från leverantören. Du behöver en digitalbox till varje tv i din lägenhet, och leverantörerna har ofta förmånliga priser på digitalboxar om du vill beställa flera? Du måste inte ha en ny tv för att det ska fungera, men den tv du har måste åtminstone ha en så kallad SCART-ingång. De modernare tv apparater har en HDMI-ingång. HDMI kabel följer med i det digitalboxpaket som du får hemskickad.

Öppet nät/Öppen Fiber

Vad menas med ett öppet nät/öppen fiber?

Det innebär att du som kund har möjlighet att välja fritt bland alla tjänsteleverantörer som finns i nätet, du kan välja tjänst utifrån behov och plånbok. Det är motsatsen till ett slutet fibernät där man oftast har en tjänsteleverantör med ensamrätt på att leverera tjänster i nätet.

Varför skall jag välja fiber istället för ADSL?

Framtidssäker lösning med mycket hög kapacitet.
Funkar utmärkt för både internet, TV och telefoni samtidigt.
Supersnabb nedladdning av film och tunga filer.
Stor valfrihet – många leverantörer att välja bland i det öppna nätet.
Korta bindningstider gör det enkelt att byta om du önskar det.

Vad är fiber?

En fiberoptisk kabel består av tunna trådar av kiseldioxid. Tekniken bygger på att informationen överförs med ljussignaler och det sker därmed i teorin med ljusets hastighet. Fiber är den snabbaste metoden för informationsöverföring som finns i dag.

Vad innebär ett öppet nät?

I ett öppet nät har du som kund möjlighet att välja fritt bland alla tjänsteleverantörer som finns i nätet. Du kan välja tjänst utifrån behov och plånbok och det är enkelt att byta leverantör om du vill det. Det är motsatsen till ett slutet fibernät där man oftast har en tjänsteleverantör med ensamrätt på att leverera tjänster i nätet.

Är fiber framtidssäkert?

Ja, i högsta grad. Fiberoptiska nät är den mest framtidssäkra lösningen för distribution av digitala data. Kapaciteten är i princip obegränsad och allt eftersom kraven ökar så kan prestandan i näten uppgraderas. Eftersom fibern grävs ner i marken är den okänslig för väder och vind och därmed mycket driftsäker. En fiberkabel håller i minst 50 år och är enkel att byta ut.